Kistler yüzünden mi çocuğum olmuyor?
SORU:
33 yaşındayım. Bir yıl 3 aylık evliyim. 10-11 aydır korunmadığımız halde bebeğimiz olmadı. Kontrol için doktora gittim. Ultrason çekildi, doktor “2 kist var, takip edeceğiz” dedi. Hormon testi yapıldı. Test sonuçlarında CA125 62.95 çıktı. Üniversite hastanesinde aynı testleri 2 defa daha yaptırdık. CA’ların hepsi normal çıktı. Yeniden ultrason çekildi. Sol yumurtalıkta 2, sağda ise 1 kist çıktı. Doktor adet sonrası tekrar muayene istedi. Laparoskopiyle kistin alınması gerektiğini söyledi. Çünkü soldaki kist 5 santimmiş. 3 aydır tedaviye başlamadık. Artık ne yapacağımı bilmiyorum. Bu kistler yüzünden mi bebeğim olmuyor? Ne yapabilirim?
CEVAP:
Yumurtalıklarda hormonal nedenlerle oluşan ve birkaç ayda kendiliğinden geçen kistler, kötü huylu olmayan ama beklemekle geçmeyecek kistler, son olarak da kötü huylu kistler, (Kanserler) olabilir. Basit kist dediğimiz kistlerin, birkaç ay takip edildiğinde çoğunlukla küçüldüğünü görürüz. İyi huylu olmasına rağmen küçülmeyen, hatta büyümeye devam eden kistler ultrason muayenesinde şekli, yapısı, içeriği, etrafı ile ilişkisi değerlendirilerek tanınabilir. Kötü huylu kistler de genellikle karında sıvı vardır, kistin şekli, yapısı çok farklı olabilir. JH Kan damarları artmıştır ve genellikle etrafa yapışıktır. Bu kişilerde yapılan kan testlerinde de tümör belirteçlerinin (CA125, Ca199 vb.) yüksek değerlerde olduğu görülür. Ultrason muayenesinde epey bilgi sahibi olunabilir ama bu kesin teşhis için yeterli değildir. Kistin durumuna göre gebe kalmanızı da etkileyebilir. Bu konuda uzman bir doktora başvurursanız gereken araştırmaları sonra da tedaviyi yapacaktır. Merak etmeyin.